Rola witaminy D3

Powszechnie uważa się, że główną rolą witaminy D3 w medycynie jest zapobieganie krzywicy u dzieci i osteoporoza u dorosłych. Witamina D3 jest też doceniana, jeśli chodzi o substancje mitochondrialne. Podobnie jak witamina b complex, witamina b3, witamina b12, witamina c, selen, witamina k2, l karnityna, kwas alfa liponowy, a także glutation. Medycyna mitochondrialna jej niedobór uważa za kluczowy w zaburzeniach.

Witamina D

Na co działa witamina D?

Według współczesnych badań, witamina D3 jest czynnikiem, który znacznie zmniejsza ryzyko nie tylko krzywicy i osteoporozy, ale także szeregu innych chorób przewlekłych: zmiana hormonalna (otyłość, cukrzyca), rak, choroby układu krążenia, zakaźne (głównie gruźlica), autoimmunologiczne. Witamina D wspiera działanie przeciwbakteryjne i antywirusowe.

Witamina D(2)

Skutki niedoborów witaminy D

Niedobór witaminy D może uczestniczyć w mechanizmie powstawania nadciśnienia, a jego normalizacja może stabilizować ciśnienie krwi. Niedobór witaminy D jest związany z opornością na insulinę (niewrażliwość komórek organizmu na prawidłowe wchłanianie glukozy) oraz zwiększonym ryzykiem rozwoju otyłości, cukrzycy i ich powikłań. Witamina D3 i progesteron są stosowane w rehabilitacji po urazach mózgu. Istnieją badania, które ujawniają związek niedoboru witaminy D, powodujący hiperkalciurię (zwiększone wydalanie wapnia z moczem) i zmniejszenie wapnia we krwi, zwiększone wydalanie soli szczawianu wapnia w moczu i powstawanie ICD (choroby kamicy moczowej), o ponad 50% kamienie nerkowe. Niedobór witaminy D jest również związany z niedokrwistością z niedoboru żelaza.

Czy musisz stale przyjmować witaminę D?

Dzieci i dorośli - sportowcy - muszą brać stale witaminę D, gdyż mają bardzo duże zapotrzebowanie na taki metabolit. Tyczy się to też pacjentów z niektórymi chorobami - niedoczynnością przytarczyc, przewlekłą niewydolnością nerek itp.

Nadmiar witaminy D - objawy i skutki przyjmowania

Przy syntetycznym przyjmowaniu witaminy D może wystąpić przedawkowanie. Jego objawami są zatrucie organizmu, wymioty, biegunka, utrata apetytu. Ponadto ciśnienie może wzrosnąć, pojawiają się bóle stawów i mięśni.

Jakie pokarmy zawierają witaminę D.

Dawkowanie witaminy D zależy od wieku osoby. Tak więc dzienna dawka dla dzieci i dorosłych do 50 lat wynosi 5 mikrogramów. Osobom w wieku od 50 do 70 lat zaleca się spożywanie dwa razy więcej - 10 mikrogramów. Ale starsi ludzie potrzebują jeszcze więcej - 15 mikrogramów dziennie. Witamina jest wchłaniana z tłuszczami przez ściany żołądka. Podczas opalania jest wytwarzany przez skórę. Aby uzyskać najlepsze wchłanianie witaminy D, lekarze zalecają dodatkowo spożywanie pokarmów wzbogaconych w grupy B, E i C. Witaminę D można uzyskać nie tylko od słońca - latem na ulicy, ale także z produktami naturalnymi. Źródła obejmują olej rybny, śledź, łosoś, sardynki i tuńczyk. Przydatne jest również regularne spożywanie żółtka jaja, mleka w dowolnej formie (od twarogu po kefir) i wątroby.

© Copyright 2019 - Kopiowanie zabronione.